Niks met marketing, tijd voor Niche Marketing

Van

Het is al een tijd niks met ouderwetse marketing, mijn merk is al meer dan een 1/2 jaar op de markt en niemand kent mijn merk. Volgens mij is het een perfecte naam, lijkt op geen enkel ander merk qua naam en is ook nog eens een uniek product. Daarnaast is het iets dat volgens mij iedereen hebben wil en nog niemand had, maar zonder “brand” lijkt het niks te worden. Ik had in eerste instantie gedacht, omdat zowel het product als het merk werkelijk nog niet bestaan. Ik had een duur marketing bureau ingehuurd om de promotie te verzorgen. Ze hadden alle technische specificaties van me gehad, veel demo materiaal en daarnaast permanente ondersteuning van mijn technische ingenieur. Toen ik het eerste beeldmateriaal zag en de begeleidende technische beschrijving, was ik laaiend enthousiast en keurde alles goed.

Flinke marketing zonder niche marketing

Het dure marketing bureau plande een flinke niche marketing campagne, die kosten kwamen nog eens boven wat ik aan het bureau moest betalen. In mijn, blinde, enthousiasme keurde ik alles goed. Wat was ik trots met de advertentie in de kranten, prachtige foto´s en perfecte technische beschrijvingen, beter kon het niet. De zaterdag erop werd dit nogmaals herhaald en ´s avonds kwam het op de televisie. Ik was overtuigd dat het vanaf maandag storm zou lopen. Echter veel gebeurde, maar het waaide nog niet eens. Misschien was ik iets te ongeduldig (niet onlogisch na al het geld wat ik aan marketing had uitgegeven) en moest ik in de loop van de wind storm verwachten. Na twee weken begon ik het gevoel te krijgen dat dit niet werkte en na een maand wist ik het zeker. De vraag was, hoe verder, ik had langzaamaan een cash-flow probleem maar nog steeds een uniek product met een unieke naam. Was uniek niet ongeveer hetzelfde als niche?

Niche marketing zorgt voor storm

Vanuit het woord niche begon ik na te denken en bedacht dat mensen niet in mooie afbeeldingen zitten te wachten met een technische beschrijving. Ik had een uniek product met een unieke naam, daarin zat het geheim. Ik contacteerde een internet marketing firma in Thailand en die legde me uit hoe eenvoudig het was. Alles moest draaien om de niche, maak dat mensen zich uniek voelen met een uniek product dat ook nog een unieke naam heeft. Focus met de (online) marketing voor 100% op de niche, dit heet niche marketing en ineens begint het te stormen en deze wind gaat dan niet meer liggen.

Vergelijkbare artikelen