Er zijn verschillende manieren om je online zichtbaarheid een impuls te geven, en één daarvan is door middel van SEA. SEA staat, zoals je wellicht weet, voor Search Engine Advertising. Het is een betaalde methode om op basis van zoekwoorden- en termen én specifieke targeting zichtbaar te worden voor de doelgroep. Op een prominente plek natuurlijk, want daarvoor maak je budget vrij voor SEA. Hoe werkt dit concept en is dit voor ieder bedrijf interessant? Het proces van SEA is eenvoudigDe implementatie is dat voor veel mensen niet. Desondanks is het niet erg lastig om SEA uit te leggen. De eerste stap is om te bepalen op welke zoekwoorden en zoektermen jij gevonden wilt worden. Dit zijn doorgaans termen die een directe betrekking hebben op je product of dienst. Daarna kies je wie wel (of niet) jouw advertentie mogen zien, en waar je deze wilt laten zien. Je geeft vorm aan de titel, omschrijving en voegt eventueel rich snippets toe. Wat zijn dat? Rich snippets zijn de uitgelicht onderdelen van een advertentie, zoals recensies, prijs, voorraad, levertijd en meer. Tot slot ga je de advertentie plaatsen. Je weet welk budget je wilt besteden en hoe duur een klik op de advertentie is. Dit bepaalt de waarde van de advertentie, ofwel hoeveel jij een klik waard vindt. Waarom ga jij binnenkort kiezen voor SEA?Dankzij zoekmachine adverteren ben je, enigszins afhankelijk van de kwaliteit van je advertentie, altijd op een prominente plek terug te vinden in resultaten van de zoekmachine. Advertenties worden namelijk bovenaan de zoekresultaten getoond, nog boven de organische links van een zoekopdracht. Organische vermeldingen zijn in de regel voordeliger en beter dan een keuze voor SEA, maar is je website ‘onzichtbaar’ in de zoekmachine, dan zit er niks anders op dan je heil te zoeken in andere oplossingen. SEA is die oplossing. En het grote voordeel: je zit doorlopend zelf achter de knoppen. Advertenties vanuit SEA zijn op ieder moment aan te passen, en dankzij A/B testing en meerdere advertentiesets weet je precies welke advertentie het hoogste rendement oplevert. SEA heeft een duur imago, maar dit is grotendeels onzin. De kwaliteitsscore van een advertentie, juiste keuze voor gerichte zoekwoorden en de mate van concurrentie in de (in)directe markt zijn de elementen die veel meer invloed hebben op het resultaat van SEA. Daarnaast zijn de resultaten uit SEA meetbaar, en zorgen betaalde advertenties vrijwel altijd voor meer verkeer én sales. Let er nog wel even op dat je website ook geoptimaliseerd is, waardoor bezoekers vaker terugkeren en kiezen voor een conversie. |